LT EN
Slaptažodžio priminimas Registracija

Straipsniai

2011-02-28 - Prekybininkai blogesnių laikų neįsivaizduoja (MatasM)


Autsaideriai – aiškūs

Kaune ir Klaipėdoje yra bene mažiausiai tuščių prekybos patalpų. Nekilnojamojo turto konsultacijų bendrovės „ICA Real Estate“ direktoriaus Arnoldo Antanavičiaus teigimu, Vilniuje neužimtų komercinių patalpų skaičiaus rodiklis yra patenkinamas, tačiau esminę įtaką tam padarė vienas drastiškai ištuštėjęs prekybos centras „Gedimino 9“, Gedimino prospekte. Gana menkas patalpų užimtumo rodiklis šiuo metu yra Panevėžyje ir Šiauliuose, tačiau čia pastebima laisvų komercinių patalpų mažėjimo tendencija.

Išskyrus prekybos centrą „Gedimino 9“, Vilniuje tuščių prekybos patalpų skaičius pernai mažėjo nežymiai. Šiandien sostinėje yra 22,7 tūkst. Kvadratinių metrų laisvo prekybos ploto. Viena įdomesnių šio segmento tendencijų: naujų taškų intensyviai atidaro greitojo maisto restoranai. Aktyvūs yra ir ekologinių prekių pardavėjai bei specializuotos maisto ar alkoholinių gėrimų parduotuvės.

Silpnesni, mažesni ir krizės laikotarpiu atidaryti prekybos centrai bando užkaišyti laisvas patalpas bet kokiais nuomininkais – nuomotis priima visus, kas tik nori, neatsižvelgdami į bendrą centro specifiką, stilistiką, paskirtį. „Akropolis“, „Panorama“, „Ozas“, „Europa“ tokių sprendimų vengia, nes tai gali gerokai pakenkti bendram jų įvaizdžiui, kurį vėliau bus sunku susigrąžinti.

Migruojant nuomininkams iš vieno prekybos centro į kitą, atsiranda vis naujų laisvų patalpų. Tuo naudojasi senesni klientai, norėdami pakeisti vietą, sumažinti arba padidinti plotą, keisti nuomos sąlygas sau naudinga linkme.

Kai kurie prekybos centrai gana aktyviai vilioja nuomininkus, siūlydami ne tik patrauklias nuomos sąlygas. Klientams įrengiamos patalpos, atidedamas nuomos mokėjimas, netgi pasiūloma patraukliomis sąlygomis finansuoti prekių pirkimą. Gavę tokį siūlymų paketą, prekybininkai tikrai turi pagalvoti ir pasvarstyti, kur geriau atidaryti parduotuvę.

Stebėtina, tačiau sostinės prekybos patalpų nuomos rinkos autsaideriai yra „Gedimino 9“ ir „Flagman“, įsikūrę miesto centre. Akivaizdu, tokio pobūdžio prekybos centrų koncepcija miesto centre nepasiteisino.

Pasak A. Antanavičiaus, lyginant prekybos centrų per 2009 metų paskutinį ketvirtį nuveiktą darbą ieškant naujų nuomininkų, didžiausią įdirbį sostinėje padarė BIG ir "Domus" galerija, sugebėję ženklaii sumažinti turimų laisvų patalpų skaičių.

Vertinant metinius rezultatus būtina išskirti „Akropolį“ – jo valdytojai sugebėjo išnuomoti laisvas baldų centro „Renlena“ patalpas. Jos užėmė 6,5 tūkst. kvadratinių metrų plotą, o tai sudaro beveik 7 proc. viso prekybos centro ploto. Derėtų pagirti ir „Ozo“ komandą, užkamšiusią nemažą dalį likusio tuščio ploto.

Kauno „Akropolis“ atsilieka

Laikinojoje sostinėje tuščių prekybos patalpų plotas pernai išaugo 0,3 proc. Dabar Kaune tuščių patalpų yra apie 5 tūkst. kvadratinių metrų.

Ypač stebina, kad daugiausia neužimto prekybos ploto yra „Akropolyje“. Prasta būtent šio prekybos centro padėtis padarė įtaką viso miesto neužimtų patalpų rodikliams. Prie neigiamų pavyzdžių paminėtina ir Pramonės gatvėje esanti „Maxima“, kur jau visus metus iš eilės daugėja laisvo ploto.

"ICA Real Estate" direktoriaus A. Antanavičiaus nuomone, nuomojamų patalpų rinko lyderis Kaune yra prekybos centras "Mega", išlaikantis kokybiškus prekės ženklus ir sugebantis prisikviesti naujų. Patalpos tuščios čia būna neilgai. „Megos“ komanda puikiai susitvarkė su naujo kliento paieškos užduotimi, kai pasitraukusi „Renlena“ atlaisvino apie 2 tūkst. Kvadratinių metrų plotą. Patalpose įsikūrė JYSK.

Steigia mažų parduotuvėlių

Lietuvos uostamiestyje laisvų prekybos patalpų plotas pernai sumažėjo 1,4 proc. Norintieji steigti parduotuvių rinktis turi iš ko – 4,1 tūkst. kvadratinių metrų prekybos patalpų ploto mieste yra neužimta. A. Antanavičius paminėjo, kad Klaipėdoje beveik visiems prekybos centrams pavyko sumažinti laisvų patalpų plotą. Pribloškiamų naujų tendencijų šiame nekilnojamojo turto rinkos segmente pajūryje nematyti. Išskirtinumas tas, kad maisto produktų gamintojai, iki šiol savo produkciją siūlę tik mažmeninės prekybos parduotuvėms, dabar atidaro savo prekybos taškų.

Prieš dvejus trejus metus tokių planų turėjo ir kelios mėsos gaminių bendrovės, nes jas tuo metu spaudė didieji prekybos tinklai, apkraudami papildomais mokesčiais. Gamintojai buvo apskaičiavę, kad jiems labiau apsimokėtų nuomoti atskirus prekybos taškus, negu prekiauti didžiuosiuose tinkluose. Vis dėlto tokių parduotuvėlių nebus galima masiškai atidaryti bet kur. Daugiausia jų būtų galima steigti gyvenamuosius rajonus aptarnaujančiuose prekybos centruose. Nedidelių kepyklėlių, specializuotų gėrimų parduotuvių steigimo tendencija akivaizdi ir Kaune.

Klaipėdoje aiškus nuomojamų prekybos patalpų rinkos lyderis yra „Akropolis“. Per ketvirtį šiame centre pakeistas kino teatro operatorius, atidarytas kazino „Nesė Casino“, greitai užpildytos laisvos vidutinio dydžio patalpos.

Anot A. Antanavičiaus, prasčiausiai uostamiestyje sekasi prekybos pasažams, esantiems miesto centre. Tai „Manto namai“, „Herkaus galerija“, „Mega Plaza“ – juose laisvų patalpų skaičius procentais yra didžiausias mieste. Uostamiestyje kartojasi ta pati situacija, kaip ir sostinėje. Skirtumas tas, kad minėtų prekybos objektų valdytojai labiau stengiasi prikviesti naujų nuomininkų, kitaip negu Vilniuje.

Deja, ne visada pavyksta prisivilioti naujų, stiprų prekių ženklą turinčių nuomininkų. Čia pozityviausi pokyčiai per paskutinį 2010 metų ketvirtį įvyko centruose „Studlende“ ir BIG1. Vertinant metų rezultatus, prie šio sąrašo reikėtų pridėti ir „Grandus“ bei BIG2, gerokai sumažinusius laisvą plotą.

Sustiprėjo pakeitę profilį

Šiauliuose neišnuomotų prekybos patalpų skaičius pernai sumažėjo 2,4 proc. Šių metų pradžios duomenimis, čia yra 9,5 tūkst. kvadratinių metrų ploto laisvų prekybos patalpų. Beveik visi prekybos centrai, esantys Šiauliuose, pagerino nuomojamo ploto rodiklius.

Pažymėtina, kad kai kurie jų, nusprendę, kad neišlaikys konkurencinės kovos, pakeitė savo koncepciją. Antai prekybos centras „Tilžė“ persiorientuoja į baldų ir namų apyvokos prekių centrą. Kitas centras – „Arena“ – sugebėjo prisikviesti naujų nuomininkų į visas laisvas patalpas, nepaisant didelio, vos už šimto metrų stovinčio konkurento – „Akropolio“.

Vertinant patalpų užimtumo rodiklį ir prekių ženklų kokybės lygmenį, Šiauliuose prekybos patalpų rinkos lyderio poziciją irgi yra užėmęs „Akropolis“.

Panevėžyje tuščių prekybos patalpų skaičius per metus sumažėjo 2,5 proc. Sausį čia buvo 4,4 tūkst. kvadratinių metrų ploto neužimtų patalpų. Lietuviškoje Čikagoje konkurentų bemaž neturi „Babilonas I“ ir „Babilonas II“. Visam Panevėžio nuomojamų komercinių patalpų pasiūlos mažėjimui per paskutinį 2010 metų ketvirtį įtaką padarė „Babilonas I“, kurio komanda gerai pasidarbavo pritraukdama nemažai naujų nuomininkų.

Metai atnešė optimizmo

Vieno seniausių prekybos patalpų nuomos rinkos dalyvių – „Ogmios“ įmonių grupės – ekonomikos direktorė Viktorija Beatričė Radzevičienė pasakojo, kad praėjusiais metais šalyje atidarytas tik vienas naujas prekybos centras – „Banginis“ Kaune. Be to, į rinką atėjo didesnių plėtros planų turintis maisto prekybos tinklas „Prisma“.

„Pati „Ogmios“ grupė pernai sulaukė daug paklausimų: teiravosi naujas elektros ir buities prekių tinklas, baldų pardavimo tinklas. Ypač suaktyvėjo lenkų bei švedų prekybininkai. Pernai mums išgyventi itin padėjo klientai iš Baltarusijos“, – atviravo V. B. Radzevičienė.

Anot jos, pažymėtina, kad pernai atsirado daugiau optimizmo, pagerėjo vartotojų lūkesčiai, nesmarkiai atsigavo mažmeninė prekyba. Antrąjį pusmetį reikšmingesnis atsigavimas buvo juntamas būsto apdailos medžiagų ir buitinės technikos rinkoje.

V. B. Radzevičienė praėjusius metus vertina pozityviai, nors pirmasis pusmetis buvo dar sunkesnis nei 2009-ųjų pabaiga. Džiugina, kad vidutinis prekybos patalpų užimtumas „Ogmios“ valdomuose objektuose Vilniuje – 95–100 proc. Antrąjį pusmetį puikiai sekėsi užpildyti „Domus“ galeriją.

„Parkas „Outlet“ neturi laisvos sienos, ką ir kalbėti apie tuščią plotą. Būsimi klientai rašomi į eilę“, – džiaugėsi grupės ekonomikos direktorė.

Naujienų nepranašauja

Šiauliuose ir Panevėžyje „Ogmios“ atstovė negali pasidžiaugti tokiais puikiais rezultatais kaip Vilniuje. Čia yra akivaizdžiai per daug prekybos patalpų, ypač įvertinus dabartinę perkamąją galią ir emigraciją.

„Šiauliai dar ilgai bus chrestomatinis nepamatuoto investavimo ir vyriškos emocinės konkurencijos pavyzdys. Pernai jau nuo liepos buvo lengviau išnuomoti patalpas, nes klientų lūkesčiai buvo pozityvesni, todėl vertingą plotą buvo lengviau parduoti potencialiam nuomininkui“, – konstatavo V. B. Radzevičienė.

Prekybos centruose ir mažmeninės prekybos teritorijose, kur pirkėjų srautai yra dideli, nuomos kainos šiemet, be abejo, kils. Deja, prastus rodiklius turintys centrai vargiai atsigaus – reikės prašyti klientų, kad ateitų nuomoti, o ne kelti kainas. V. B. Radzevičienė prognozavo, kad naujų prekybos centrų šiemet vargu ar atsiras – reikės gaivinti senuosius, nors bankai ir toliau labai kritiškai vertins investicijas į nekilnojamąjį turtą, nes rinkoje dar ir dabar daug perteklinio ploto. Taigi artimiausiu laiku naujas prekybos centras iškils nebent atsiradus naujam stambiam klientui, arba įvyks kokios nors teritorijos konversija.

Ūkininkai išsiveržė į lyderius

Prekybos ploto rinkos lyderio bendrovės „Akropolis LT“ Nuomos skyriaus vadovė Renata Jakubčionienė praėjusius metus pavadino rinkos išsikristalizavimo metais. Anot jos, didelių preky-bos centrų Lietuvoje pernai atidaryta nebuvo, tad svarbiausi pokyčiai vyko jau egzistuojančioje rinkoje: didėjo konkurencija dėl lankytojų, ieškota būdų, kaip privilioti žmonių, o nemažai daliai teko ieškoti ir nuomininkų, siekiant didesnio patalpų užimtumo.

Pernai konkurencija augo, bet ir 2009 metais ji buvo ne mažesnė. Praėję metai išsiskyrė nebent tuo, kad tęsiantis krizei vidaus rinkoje išryškėjo, kuriems operatoriams sekasi geriau, o kuriems – blogiau. Kai kuriems jų teko trauktis iš rinkos.

„Ypač aktyvūs tapo ekologiškų prekių pardavėjai ir ūkininkai. Pernai sustiprėjo natūralių produktų paklausa – tai matyti ir turgeliuose. Nežinia, ar tai ilgalaikė tendencija, ar trumpalaikė mada, tačiau šis rinkos segmentas pernai buvo aktyviausias“, – pastebėjo R. Jakubčionienė.

Jos nuomone, tebesitęsiančios krizės vidaus rinkoje padarinys – pirmąjį 2010 metų pusmetį menko mažmeninė prekyba. Situacija stabilizavosi tik rugpjūtį, kai vartojimas pamažu atsigavo. Pasak R. Jakubčionienės, nepaisant krintančios rinkos „Akropolio“ populiarumas pernai išaugo. Vilniaus, Kauno, Klaipėdos ir Šiaulių prekybos centruose „Akropolis“ apsilankė 44,8 mln. svečių – tai 3 mln. arba 7,1 proc. daugiau negu 2009 metais.

Vidutinis „Akropolio“ prekybos patalpų užimtumas yra 99 proc. 2010-aisiais prekybos centruose „Akropolis“ pradėjo veikti kelios dešimtys naujų operatorių. Norinčiųjų dirbti „Akropolyje“ yra daugiau nei nuomojamo ploto, todėl su nuomininkais sudaromos rezervacinės sutartys – tai leidžia lanksčiai reaguoti į rinkos pokyčius.

Nuomininkų apyvartos 2010 metais liko tokios pačios, kaip ir 2009-aisiais. 2011 metais atsargiai prognozuojama tolesnė augimo tendencija, tačiau kol kas situacija yra labai trapi, be to, reikia turėti galvoje, kad augimas vyksta lyginant su 2009–2010 metais – sudėtingiausiu mažmeninės prekybos rinkai laikotarpiu.

Didino vardų žinomumą

Komercinio nekilnojamojo turto konsultavimo bendrovės „CREalty Advisors“ vadovaujamasis partneris Marekas Kovalevskis sakė, kad 2010 metais vyko ženklus prekybos plotų persiskirstymas. Kai kurie centrai pradėjo formuoti nuomininkų mišrainę. Mažesni, siekdami išlaikyti nuomininkų formuojamą finansinį srautą – juos keitė kas ketvirtį. Pasak M. Kovalevskio, nuolat buvo deramasi dėl naujų nuomos sutarčių. Tai lėmė nuomininkų kaitą sostinės prekybos centruose „Mandarinas“, „Gedimino 9“, BIG, „Europa“.

Stambūs prekybos centrai pernai investavo į savo vardo stiprinimą. Didžiausi tos kovos laimėjimai – dėl nuoseklumo ir specializacijos padidėję pirkėjų srautai „Panoramoje“ ir parke „Outlet“.

M. Kovalevskį stebina Šiauliuose esančio prekybos centro „Tilžė“ sugebėjimas atlaikyti krizės padarinius. Pažymėtina pasikeitimų pradžia sostinės „Europoje“. Tačiau šiam centrui trūksta aiškesnių ateities planų ir koncepcijos komunikavimo.

Paklausiausi – maži plotai

Aktyviausi praėjusių metų rinkos dalyviai buvo prekybos tinklai IKI, „Prisma“ ir „Maxima“, ne tik plėtę savo tinklą, bet ir ėmę statyti naujų prekybos centrų. M. Kovalevskis konstatavo, kad pirmąją metų pusę klientai siekė persiderėti nuomos sąlygas, norėdami mažinti mokestį. Nuo trečiojo ketvirčio nuomos kainos nežymiai augo.

Bendras šalies neišnuomotų komercinių patalpų vidurkis pernai buvo apie 5–8 proc. Pasak M. Kovalevskio, šiemet laukiama kelių tarptautinių tinklų atėjimo. Nors jie nebus itin aktyvūs, vis dėlto planuoja atidaryti naujų parduotuvių.

„ReMax Capital“ nekilnojamojo turto brokeris Artūras Krupauskas sakė, kad prekybai tinkamų, paklausių vietų miestuose nėra daug, todėl jų savininkai verčiau linkę palaukti tinkamo kliento, negu skubėti išnuomoti plotą už mažesnę kainą. Nuomininkai krizės metu turi puikią galimybę nebrangiai išplėsti savo valdas ir užtvirtinti jiems palankią nuomos kainą sutartimi ilgesniam laikui.

Šiuo metu paklausiausios yra 40–80 kvadratinių metrų ploto nuomojamos prekybos patalpos. Tokia tendencija, manoma, išliks ir kitąmet. Krizės metu, sumažėjus perkamajai žmonių galiai, akivaizdžiai nukentėjo maži prekybos centrai, esantys miestų centruose, o didieji, galintys pasigirti dideliu pirkėjų srautu, laikosi stabiliai.

Pasižiūri ir į apyvartą

Nekilnojamojo turto plėtros bendrovė „Eika“ Vilniaus Pilaitės rajone, turinčiame apie 30 tūkst. gyventojų, valdo prekybos centrą „Pupa“. „Eikos“ Turto valdymo departamento direktorė Viktorija Venclovaitė pasakojo, kad prasidėjus prekybos sąstingiui pirmiausia padaugėjo darbo su esamais nuomininkais. Klientai nuolat derėjosi dėl nuomos kainų ir sąlygų keitimo, o bendrovė ėmėsi griežtesnės skolų kontrolės.

„Eika“, stengdamasi išlaikyti prekybos centrą gyvybingą, ėmė ieškoti nuomininkų, kurie teiktų Pilaitės rajono gyventojams reikalingų prekių ir paslaugų, išplėstų pasirinkimą ir taip užtikrintų centrui gyvuoti reikalingą pirkėjų srautą. Anot V. Venclovaitės, siekdama išlaikyti nuomininkus, kurie generuotų pirkėjų srautus, „Eika“ laikinai palengvino nuomos mokesčio naštą.

„Nuolat galvojama apie prekybos centre esančių nuomininkų įvairovę, nes pirkėjams svarbu, kad prekių ir paslaugų pasirinkimas būtų didelis. Dėl to „Pupa“ buvo orientuota į nuomininkus, generuojančius pirkėjų srautą, o ne į tuos, kurie išsilaiko iš kitų nuomininkų pritraukiamo pirkėjų srauto“, – padėtį aiškino V. Venclovaitė.

Ji patikslino, kad klientams taikomas nuomos mokestis nuo apyvartos, tačiau visuomet nustatoma šio mokesčio apatinė riba. Tokiu atveju nuomos mokestis lygus tam tikrai procentinei daliai nuo apyvartos, bet ne mažiau negu sutartas fiksuotas dydis, kuris yra gerokai mažesnis negu rinkos nuomos kaina.

V. Venclovaitė tikino, kad konkrečiam rajonui skirti prekybos centrai turi didelį potencialą, tačiau svarbu, kad jie tinkamai pozicionuotų rinkoje. Jie turi visas galimybes pritraukti pakankamus pirkėjų srautus, kad ir kokia didelė būtų konkurencija.

„Žmonės nenori važiuoti į didelius, toli esančius prekybos centrus dėl nedidelio kasdienėms reikmėms trūkstamo pirkinio. Jie sugaišta laiko, sunaudoja degalų, todėl nedideli prekybos centrai gali puikiai veikti ne tik kaip kasdienių poreikių tenkinimo vieta, bet ir kaip bendruomenės centras“, – argumentavo V. Venclovaitė.

Pernai prekybos patalpų nuomos rinka tapo stabilesnė palyginti su 2009 metais. Nuomininkai labiau vertina savo galimybes vykdyti veiklą tam tikroje vietoje, tam tikromis sąlygomis. Anot V. Venclovaitės, nuomininkų apyvarta kol kas nedidėja, išskyrus pavienius atvejus, todėl 2011 metais stebuklų niekas nesitiki. Tiesa, blogėjančios situacijos irgi nelaukia.

Kadangi ženklių prekybininkų apyvartų pokyčių kol kas nematyti, panašu, kad kurį laiką prekybos patalpų nuomos kainos liks stabilios.




Peržiūrų skaičius: 7099
- 5

Apklausa

Kaip keisis būsto kainos didžiuosiuose miestuose 2016?
Kils daugiau nei 5% (0%)
Kils iki 5% (25%)
Nesikeis (0%)
Kris iki 5% (25%)
Kris daugiau nei 5% (25%)
Neturiu nuomonės (25%)

Viso balsavo: 4
Visos apklausos

Dienoraščiai

12-27 11:50 SauleJakim
Juratecity.lt - Nekiln...
05-26 01:56 MatasM
NTzemelapis.lt...
02-06 21:51 MatasM
LNTPA konferencija - a...
01-14 08:43 MatasM
2014 pradžia...
12-11 12:33 MatasM
Naujas verslo centrų b...

(c) UAB "NT spekuliantai"                             Tinklalapio taisyklės Kontaktai

Sprendimas: adme
CMS: easywebmanager